Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč jsem levičák ?

Dnes jsem od jedné překrásné slečny dostal otázku, co mě přivedlo k sociální demokracii. Když jsem se slečnou rozloučil a vzpamatoval se z milého setkání, začal jsem o otázce přemýšlet. Proč jsem vlastně levičák?

Rozhodně nemohu říct, že by šlo o výchovu. U nás v nejužší rodině se politika nikdy moc neřešila, nebo jsem to aspoň jako dítě nevnímal. Ale co jsem tak mohl sledovat, byl směr vždy spíš doprava. Má širší rodina byla politicky aktivnější. U různých příbuzných nebo známých jsem slýchával o důležitosti volby Občanské demokratické strany.

Ani prostředím to nebylo. Vyrostl jsem v poměrně bohaté Praze, která mi i dnes připomíná bublinu nebo skleník, ve kterém lidé spokojeně žijí a nestarají se o to, co se děje mimo.  

Asi prvním kontaktem s politicko-občanským tématem byly diskuze na internetu. Setkal jsem se s velmi nepříjemnými příspěvky určeným homosexuálům. Naprosto přirozeně jsem se jich začal zastávat a doslova za ně bojovat. Vytáčelo mě to a nechápal jsem, kde se v lidech bere taková nenávist k odlišnosti. Bojoval jsem dokonce tak vehementně, až jsem dostával soukromé zprávy, zda jsem "jejich" nebo jen bojuju za "protihráče".

Dalším dílem mozaiky byla snaha o rovný přístup ke vzdělání. Sledoval jsem poměry v různých zemích, protesty studentů proti školnému i neustálé snahy o zavedení něčeho podobného i u nás. Zkoumal jsem výsledky univerzit, srovnával přístupy a studoval systémy. Pokračoval jsem v diskuzích, bránil podmínky pro vysokoškoláky a dospěl k názoru, že nejvhodnější systém hodný následování pro naši zem je finský - bezplatný! Finsko má skvělé srovnávací výsledky, unikátní řeč a malý počet obyvatel, kteří ho ovládají. Ano tohle je cesta.

Ve 21 letech jsem se rozhodl pro studium v programu Erasmus. Vybral jsem si univerzitu RWTH v německém městě Aachen. Tento rok s oblibou označuji jako nejlepší v mém životě. Poznal jsem toho tolik, že by to stačilo na knihu. Poznal jsem, že mé názory, které prosazuji v Česku s mírným studem a bojácností, jsou v Německu naprosto běžné, majoritní. Poznal jsem mnoho Němců, kteří jsou hrdými členy německé sociální demokracie. Seznámil jsem se s Francouzi, Nory, Finy, Švédy a jejich filosofie a pohled na svět mě naprosto uchvátil.

Po návratu jsem politiku sledoval stále častěji, pročítal jsem programy politických stran a pravidelně jsem sledoval politické pořady. Bavilo mě, jak se Němci zajímají o věci veřejné, jak budují občanskou společnost a chtěl jsem to zkusit i u nás.

Postupným vývojem jsem si utřídil myšlenky a pokusil se vysvětlit, že tomu skutečně věřím. Základ vidím v rovnosti před zákonem. Věřím ve společnost, kde každý platí v daňovém pásmu dle svých možností. Sám mám ambice být v té nejvyšší skupině. Mám rád peníze, rád je utrácím, ale nemyslím si, že je to v životě to nejdůležitější. Vnímám skutečnost, že jsou silné sociální státy na předních místech v konkurenceschopnosti a zároveň mají nejnižší nezaměstnanost. I kvalita života tam vede. Považuji za nezbytné, aby každý mohl studovat dle svých schopností a nikoliv peněženky. Chci žít v sociálním smíru, kde se nebudu bát jít do parku nebo jezdit v nezamčeném automobilu. Bráním menšiny a neodsuzuji odlišnosti. Odmítám ghetta a svážení lidí tam, kde na ně není vidět. Upřednostňuji prevenci před represí. Přesně pro to všechno jsem levičák, proto jsem sociální demokrat.
 

Autor: Jan Novak | úterý 12.6.2012 0:09 | karma článku: 26,82 | přečteno: 2118x
  • Další články autora

Jan Novak

O politickém projevu. Chybí nám kvalita?

Churchill si připravoval celé dny na projev, který posléze použil jednou před svými kolegy v Dolní sněmovně. Jindy si zkoušel jednotlivé pasáže na lidech ve svém okolí a zkoumal jejich reakce.

7.5.2018 v 14:30 | Karma: 11,78 | Přečteno: 340x | Diskuse| Politika

Jan Novak

Nenávist je největším zlem dneška

Žijeme ve světě, který není jednoduchý a lidé nemají stejné šance. Je třeba za ně bojovat! Je rozdíl narodit se do rodiny, která vás posunuje, motivuje, kde vás mají rádi. A do rodiny, kde toto všechno nedostanete.

24.4.2017 v 13:53 | Karma: 13,82 | Přečteno: 626x | Diskuse| Politika

Jan Novak

Jsou (mladí) lidé v Česku jiní?

Před lety jsem v autě poslouchal radio BBC. Reportér v Paříži popisoval situaci, kdy vláda zvyšovala věk odchodu do důchodu, Francouzi vyšli do ulic. Ve školách byly tou dobou prázdniny. Studenti se masivně připojili k protestům.

17.3.2016 v 2:00 | Karma: 16,69 | Přečteno: 986x | Diskuse| Politika

Jan Novak

Obrana politika. Pracoval jste někdy?

Není to zdaleka poprvé, kdy jsem zaznamenal otázku na politika, která zněla ve smyslu: "A pracoval jste někdy?" Podobné otázky většinou nemají za cíl něco o člověku zjistit. Pokládány jsou většinou těm, kdo mají dlouhou politickou kariéru. Mají ukázat, že politik nepracuje. Ale copak politika není práce? Samozřejmě, že ano.

5.2.2015 v 1:00 | Karma: 12,14 | Přečteno: 1288x | Diskuse| Politika

Jan Novak

Prague pride a ochrana dětí

Předloni jsem na průvodu byl, dokonce jsem šel dost vepředu, loni nebyl. Ač sám heterosexuál letos asi zase vyrazím. Akce má smysl. Pokusím se vysvětlit, v čem hlavní smysl vidím a proč ji podporuji.

28.7.2014 v 23:59 | Karma: 15,46 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla Rakušanovi matka oběti

25. dubna 2024  16:02

Aktualizujeme Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Soud zrušil odsouzení Weinsteina za sexuální delikty, nařídil nový proces

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  15:52

Aktualizujeme Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2078x
Je mi 30 let. Jsem bakalář Technické fakulty, České zemědělské univerzity, obor Obchod a podnikání s technikou. Jsem jedním ze zakladatelů spolku Idealiste.cz. Mám rád fotbal a hokej, v poslední době spíše pasivně. Ve volném čase se věnuji politice, chodím plavat, běhám nebo hraji florbal.

Seznam rubrik